سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران یک چالش دشوار راهبردی برای آمریکاست

شنبه 90/7/30, 2:55 عصر



بنیاد شورای امنیت آمریکا:
ایران یک چالش دشوار راهبردی برای آمریکاستخبرگزاری فارس: ایران یک چالش دشوار راهبردی برای آمریکاست

خبرگزاری فارس: یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی به اتهامات اخیر واشنگتن علیه ایران اشاره کرده و می‌نویسد: ایران یک چالش دشوار راهبردی برای آمریکا است.

 

 

به گزارش فارس، اندیشکده "بنیاد شورای امنیت آمریکا" در گزارشی با عنوان «آیا اوباما به ایران حمله می‌کند؟» می‌نویسد: در برخی از اخباری که درباره طرح ایران برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا و دیگر حملات در خاک آمریکا منتشر شد، صحبت‌هایی راجع به جنگ با ایران مطرح گردید. آمریکا دهه‌هاست که برای چنین اقدامی توجیهات فراوانی داشته است.
 
* اوباما فهمید که برقراری روابط با ایران آنقدرها هم ساده نیست
 
موضوع رابطه با تهران از زمان به قدرت رسیدن باراک اوباما مطرح بود، زمانی که وی در اوایل ریاست جمهوریش گفت که ملت ما مایل به دراز کردن دست دوستی به سوی ایران است اگر این کشور مشت خود را باز کند. در آن روزهای اغواکننده، چشم‌انداز «معامله بزرگ» با ایران برای استقرار صلح منطقه‌ای در اذهان افراد نقش بسته و به یکی از مطالب مورد بحث مشاوران سیاست خارجی کاخ سفید تبدیل شده بود. اوباما سریعا متوجه شد که تغییر یک واقعیت ژئوپولتیک به چیزی بیش از یک سخنرانی و لبخند نیاز دارد. رد درخواست دوستی اوباما از سوی ایران به وی یاد داد که روابط با ایران آن طور که تصور می‌کرد ساده نیست زیرا جرج بوش تا حدودی ایران را عصبانی کرده بود. پیشرفت هسته‌ای ایران نشان داد که روحانیون به هدف خلع سلاح «جهانی تا حد صفر» که از سوی اوباما پیشنهاد شده، اعتنایی ندارند.
 
* ایران یک چالش دشوار راهبردی است
 
 ایران یک چالش دشوار راهبردی است. این کشور در مرکز خاورمیانه قرار گرفته و تخمین زده می‌شود که سومین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارا باشد. این کشور توسط یک حکومت انقلابی اسلامی اداره می‌شود که خواستار تسلط بر منطقه و افزایش نفوذ خود بر جهان است. ایران به طور فعالانه خواستار تسلیحات هسته‌ای است و سیستم‌های موشکی دوربرد را طراحی کرده که می‌تواند منطقه را بی‌ثبات کرده و همسایگان تهران را مجبور به رقابت تسلیحاتی کند. ایران همچنین بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است. جمهوری اسلامی به طور غیرمستقیم و مستقیم بزرگ‌ترین مسئول مرگ نیروهای آمریکایی پس از پایان جنگ ویتنام است. ایران در ژانویه 2007 به طراحی و اجرای حمله علیه مرکز هماهنگی مشترک استانی کربلا در عراق کمک کرد که در آن پنج آمریکایی کشته و سه تن زخمی شدند. حمله‌کنندگان که توسط سپاه قدس آموزش دیده بودند، با لباس نیروهای عراقی و آمریکایی به این مرکز نفوذ کرده بودند. چهار تن از پنج سرباز آمریکایی کشته شده به صورت دستبند زده از صحنه حادثه بیرون کشیده شده و در جای دیگری به قتل رسیده بودند. تهران به طور فعالانه‌ای به فراهم کردن تسلیحات، آموزش و حمایت از شورشیان در عراق و افغانستان می‌پردازد. بسیاری از «وسایل انفجاری دست‌ساز» مرگبار توسط ایران ساخته شده و علیه نیروهای ائتلاف استفاده می‌شوند.
 
* از اینکه طرح ترور دیپلمات سعودی زمینه حمله به ایران را فراهم کند، استقبال می‌شود
 
«لئون پانتا»، وزیر دفاع آمریکا در ماه جولای حمایت ایران از شورشیان را محکوم کرد و گفت: «ما نمی‌توانیم بنشینیم و اجازه ادامه چنین اقداماتی را بدهیم. این چیزی نیست که ما بتوانیم از آن بگذریم. این چیزی است که ما قصد داریم به آن بپردازیم.» دریادار «مایکل مولن» نیز که در آن زمان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود، گفت: «ایران به طور بسیار مستقیم از گروه‌های تندروی شیعه‌ای که نیروهای ما را می‌کشند، حمایت می‌کند. هیچ تردیدی نیست که آنها تسلیحات پیشرفته را به اینجا منتقل می‌کنند، آنها در حال کشتن افراد ما هستند. تحقیقات این مسئله را ثابت می‌کند.» جای تاسف است که کشتن سربازان آمریکایی در خارج از این کشور کمتر از یک طرح شکست‌خورده برای کشتن یک دیپلمات سعودی توجه دولت اوباما را به خود جلب می‌کند اما اگر این مسئله انگیزه اقدام علیه ایران را فراهم می‌کند، خوب است.






» مطلب بعدی : اعلام لیست نهایی جبه پایداری توسط لنکرانی


ادامه مطلب...