سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عقیده به ظهور حضرت مهدى(علیه السلام) اختصاص به اسلام ندارد

سه شنبه 90/12/16, 12:5 عصر



عقیده به ظهور حضرت مهدى(علیه السلام) اختصاص به اسلام ندارد

اسناد و مدارک موجود تاریخى نشان مى دهد که این اعتقاد، یک اعتقاد جهانى و همگانى و عالم گیر است و منحصر به اسلام و مذهب تشیّع و یا حتّى منحصر به مذاهب شرقى و غربى نیست. براى اثبات این مدّعا کافى است تنها به یک نمونه از اعترافات یکى از خاورشناسان متعصّب یهودى اشاره کنیم:

گلدزیهر، خاور شناس و یهودى متعصّب، درباره جهانى بودن مسأله انتظار و عمومیّت انتظار اقوام مختلف براى ظهور یک «منجى بزرگ» مى گوید:

«اعتقاد به بازگشت و ظهور «منجى موعود»، اختصاص به اسلام ندارد... پندارهاى مشابهى را مى توان در میان اقوام دیگرى نیز، به فراوانى یافت...

بنابر اعتقاد «هندوایسم»، «ویشنو» در حالى که بر اسبى سفید سوار است و شمشیرى از شعله آتش به دست دارد، در پایان دوره کنونى جهان، به عنوان «کال کى» ظاهر خواهد شد و سرزمین «آریا» را از دست ستمگران غاصب ـ که منظور اقوام فاتح مسلمانند ـ رهایى خواهد بخشید.

در میان اقوام مغول، تا امروز (1910م) این عقیده شایع است که «چنگیزخان» پیش از مرگ خود، وعده کرده است که در هشت ـ یا نُه قرن دیگر از نو، باز در زمین ظاهر خواهد شد و مغولان را از زیر یوغ «چینیان» نجات خواهد داد.

در میان اقوام شرقى و غربى، حتّى در میان سرخ پوستان آمریکا، پندارهاى مشابهى درباره بازگشت یا ظهور «منجى موعود» پدید آمده است»( [5] ).

عقیده به ظهور یک «مصلح بزرگ جهانى»، در نزد بسیارى از جوامع قدیمى دیده مى شود. این عقیده که در واقع همان «انتظار فرج» مسلمانان است، داراى ابعاد گوناگون فلسفى، اجتماعى، سیاسى، فرهنگى و مذهبى است که در زمینه آن، صاحبان ادیان و مذاهب، فیلسوفان و جامعه شناسان، روانکاران و روانشناسان و طرفداران احزاب و مکاتب، بحث بسیار کرده اند. و از این رو:

«یهودى، از همه فرقه هاىش، در انتظار ظهور مسیح موعود است که عدالت واقعى را در آخر الزمان در سرتاسر جهان برقرار نماید.

مسیحى، از همه گروه هایش، در انتظار بازگشت مسیح پاک است که شالوده عدالت را در آخرالزمان در پهنه گیتى استوار سازد.

مسلمان، از همه مذاهب مختلفش، در انتظار ظهور حضرت مهدى(علیه السلام) و بازگشت حضرت عیسى(علیه السلام)است که حکومت عدل واقعى را در آخرالزمان در سراسر جهان از کران تا کران بنیان نهند».( [6] )

به امید آن روز.  



برچسب ها : مهدویت,



» مطلب بعدی : اعلام لیست نهایی جبه پایداری توسط لنکرانی


ادامه مطلب...